Lichtkrant achter op de hoedenplank in de auto?

Hallo,

Is het toegestaan een lichtkrant met een reclame boodschap achter in de auto te monteren, gericht naar buiten op de hoedenplank?

Ik kan namelijk nergens vinden dat je beperkt wordt tot elektronische spullen te plaatsen IN de auto, wel buiten de auto, maar dat is hier dus niet het geval want het staat op de hoedenplank.

Wat zal de eventuele boete zijn als blijkt dat dit niet mag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Goeie vraag, dus een plus van mij..Dit even als eerste.

Artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994, het zogenaamde kapstokartikel, zegt het volgende:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Een lichtreclame die zichtbaar is voor jezelf of de andere
weggebruikers kàn tot gevaarlijke situaties leiden en dus..

Is dat verboden...

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij niet toegestaan, maar ik weet het niet zeker.
Stel je vraag anders even aan de politie zelf: http://forum.infopolitie.nl/viewforum.php?f=69

Je krijgt hier altijd snel antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet toegstaan.

Aangezien jij die lichtkrant zou kunnen misbruiken, met erop, politie volgen erop, zou jij feitelijk je kunnen voordoen als een politie agent.

Meest makkelijkste uit te leggen op die manier, en zo legt de wetgever het ook uit...;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel vrachtwagenchauffeurs worden vaak ook op deze wijze berooft, je word gesommeerd te volgen, ze loodsen ze jou naar een afgelegen plek, pistooltje erbij, vrachtwagen en lading kwijt, en jij als chauffeur hebt feitelijk niks misgedaan.
De politie is zelfs nu bezig, een systeem te ontwikkelen, dat beroepschauffeurs eerst contact kunnen opnemen, of het verzoek om te volgen nagevraagd kan worden, en of dit inderdaad een verzoek van de politie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
in welk wetsartikel staat dit dan?
Je voert dan verlichting die niet aan de normen voldoet. Of die verlichting schijnt vanuit de binnen- of de buitenkant van de auto maakt niet uit.

Je krijgt niet alleen een boete als je gesnapt wordt, dit is ook een punt waarop je auto wordt afgekeurd bij de APK.